ПРОГРАМА НАВЧАННЯ щодо виявлення та попередження булінгу в закладі дошкільної освіти №21 "Подоляночка"

Додаток 3

до наказу директора ЗДО №21

№78-ОД від 01.09.2025

ПРОГРАМА НАВЧАННЯ

щодо виявлення та попередження булінгу в закладі дошкільної освіти №21 "Подоляночка"

1. Загальні положення

1.1. Програма навчання для працівників Закладу дошкільної освіти (ЗДО) спрямована на підвищення рівня обізнаності з питань булінгу (цькування), його виявлення та попередження.

1.2. Програма розроблена відповідно до: Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»; Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку реагування на випадки булінгу»; Методичних рекомендацій МОН України щодо протидії булінгу в закладах освіти.

1.3. Програма розрахована на всіх працівників ЗДО: адміністрацію, педагогів, вихователів, медичних працівників, психологів, соціальних педагогів, технічний персонал.

2. Мета та завдання програми

2.1. Метою навчальної програми є забезпечення безпечного освітнього середовища у ЗДО шляхом формування у працівників компетентностей щодо виявлення, попередження та реагування на випадки булінгу.

2.2. Основні завдання програми:

  • підвищення рівня правової обізнаності щодо булінгу;
  • формування навичок раннього виявлення ознак булінгу серед вихованців;
  • навчання ефективним методам запобігання та реагування на випадки булінгу;
  • розвиток психологічної чутливості та навичок комунікації для створення безпечного освітнього середовища.

3. Структура навчального курсу

Навчання проводиться у форматі семінарів, тренінгів, практичних занять та лекцій з використанням інтерактивних методів.

  • Створення дружнього та безпечного середовища.
  • Методики навчання дітей навичкам толерантної поведінки.
  • Впровадження виховних програм щодо запобігання агресивної поведінки

4. Графік проведення навчання

Тема

Завдання

Дата проведення

Відповідальний

Очікувані результати

Модуль 1.

Визначення булінгу та його види

Ознайомлення працівників з поняттям булінгу, його видами та відмінністю від конфліктів

Вересень 2025

Методист, практичний психолог

Працівники розпізнають булінг серед дітей

Види булінгу: фізичний, психологічний, економічний, сексуальний, кібербулінг

Ознайомлення з характеристиками кожного виду булінгу

Жовтень 2025

Методист, практичний психолог

Працівники розуміють відмінності між видами булінгу

Ознаки булінгу у дошкільному віці

Визначення проявів булінгу серед дітей дошкільного віку

Листопад 2025

Методист, вихователі

Працівники можуть виявити булінг у групах ЗДО

Модуль 2

Чинники та причини виникнення булінгу

Визначення соціальних і психологічних чинників, що сприяють булінгу

Грудень 2025

Практичний психолог

Працівники вміють визначати причини булінгу

Вплив сімейного виховання та соціального оточення

Аналіз ролі родинного середовища у формуванні булінгової поведінки

Січень 2026

Практичний психолог,

Розуміння факторів впливу на розвиток дитини

Виявлення груп ризику серед дітей та працівників

Ідентифікація потенційних кривдників та жертв булінгу

Січень 2026

Практичний психолог

Формування індивідуальних підходів до роботи з дітьми

Модуль 3

Виявлення та реагування на булінг у ЗДО

Формування алгоритму дій у разі виявлення булінгу

Вересень 2025

Адміністрація, практичний психолог

Працівники знають процедуру реагування

Діагностика булінгу серед дітей дошкільного віку

Використання методик для розпізнавання випадків булінгу

Лютий 2026

Практичний психолог

Працівники вміють визначати булінг у колективі

Роль педагогічних працівників у виявленні булінгу

Ознайомлення з відповідальністю та методами спостереження

Лютий 2026

Адміністрація, методист

Підвищення рівня залученості педагогів у запобігання булінгу

Модуль 4

Оцінювання ефективності навчання

Проведення анкетування учасників до і після навчання

Березень 2026

Вихователь-методист, практичний психолог

Визначення рівня обізнаності працівників щодо булінгу

Аналіз рівня усвідомлення проблеми булінгу серед працівників

Оцінювання змін у підходах персоналу до реагування

Березень 2026

Методист

Виявлення потреб у додатковому навчанні

Практичні завдання для оцінки рівня знань

Виконання тестових завдань, рольові ігри

Квітень 2026 Квітень 2026

Практичний психолог

Працівники вміють застосовувати знання на практиці

Модуль 5

Робота з постраждалими, кривдниками та свідками булінгу

Надання психологічної підтримки постраждалим

Квітень 2026

Підвищення рівня психологічного комфорту дітей

Включення всіх учасників освітнього процесу в профілактичні заходи

Проведення просвітницької роботи серед персоналу та дітей

Травень 2026

Вихователь-методист, психолог

Зменшення кількості випадків булінгу у ЗДО

Аналіз впроваджених програм протидії булінгу

Проведення анкетування та тестування персоналу

Травень 2026

Адміністрація, вихователь-методист

Покращення рівня безпеки освітнього середовища

5. Заключні положення

5.1. Навчання є обов’язковим для всіх працівників ЗДО.

5.2. Програма може переглядатися та доповнюватися відповідно до змін у законодавстві та нових методичних рекомендацій.

5.3. Контроль за виконанням програми здійснює керівник ЗДО та методична служба.

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування