Додаток 3
до наказу директора ЗДО №21
№78-ОД від 01.09.2025
ПРОГРАМА НАВЧАННЯ
щодо виявлення та попередження булінгу в закладі дошкільної освіти №21 "Подоляночка"
1. Загальні положення
1.1. Програма навчання для працівників Закладу дошкільної освіти (ЗДО) спрямована на підвищення рівня обізнаності з питань булінгу (цькування), його виявлення та попередження.
1.2. Програма розроблена відповідно до: Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»; Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку реагування на випадки булінгу»; Методичних рекомендацій МОН України щодо протидії булінгу в закладах освіти.
1.3. Програма розрахована на всіх працівників ЗДО: адміністрацію, педагогів, вихователів, медичних працівників, психологів, соціальних педагогів, технічний персонал.
2. Мета та завдання програми
2.1. Метою навчальної програми є забезпечення безпечного освітнього середовища у ЗДО шляхом формування у працівників компетентностей щодо виявлення, попередження та реагування на випадки булінгу.
2.2. Основні завдання програми:
- підвищення рівня правової обізнаності щодо булінгу;
- формування навичок раннього виявлення ознак булінгу серед вихованців;
- навчання ефективним методам запобігання та реагування на випадки булінгу;
- розвиток психологічної чутливості та навичок комунікації для створення безпечного освітнього середовища.
3. Структура навчального курсу
Навчання проводиться у форматі семінарів, тренінгів, практичних занять та лекцій з використанням інтерактивних методів.
- Створення дружнього та безпечного середовища.
- Методики навчання дітей навичкам толерантної поведінки.
- Впровадження виховних програм щодо запобігання агресивної поведінки
4. Графік проведення навчання
|
Тема |
Завдання |
Дата проведення |
Відповідальний |
Очікувані результати |
|
Модуль 1. |
||||
|
Визначення булінгу та його види |
Ознайомлення працівників з поняттям булінгу, його видами та відмінністю від конфліктів |
Вересень 2025 |
Методист, практичний психолог |
Працівники розпізнають булінг серед дітей |
|
Види булінгу: фізичний, психологічний, економічний, сексуальний, кібербулінг |
Ознайомлення з характеристиками кожного виду булінгу |
Жовтень 2025 |
Методист, практичний психолог |
Працівники розуміють відмінності між видами булінгу |
|
Ознаки булінгу у дошкільному віці |
Визначення проявів булінгу серед дітей дошкільного віку |
Листопад 2025 |
Методист, вихователі |
Працівники можуть виявити булінг у групах ЗДО |
|
Модуль 2 |
||||
|
Чинники та причини виникнення булінгу |
Визначення соціальних і психологічних чинників, що сприяють булінгу |
Грудень 2025 |
Практичний психолог |
Працівники вміють визначати причини булінгу |
|
Вплив сімейного виховання та соціального оточення |
Аналіз ролі родинного середовища у формуванні булінгової поведінки |
Січень 2026 |
Практичний психолог, |
Розуміння факторів впливу на розвиток дитини |
|
Виявлення груп ризику серед дітей та працівників |
Ідентифікація потенційних кривдників та жертв булінгу |
Січень 2026 |
Практичний психолог |
Формування індивідуальних підходів до роботи з дітьми |
|
Модуль 3 |
||||
|
Виявлення та реагування на булінг у ЗДО |
Формування алгоритму дій у разі виявлення булінгу |
Вересень 2025 |
Адміністрація, практичний психолог |
Працівники знають процедуру реагування |
|
Діагностика булінгу серед дітей дошкільного віку |
Використання методик для розпізнавання випадків булінгу |
Лютий 2026 |
Практичний психолог |
Працівники вміють визначати булінг у колективі |
|
Роль педагогічних працівників у виявленні булінгу |
Ознайомлення з відповідальністю та методами спостереження |
Лютий 2026 |
Адміністрація, методист |
Підвищення рівня залученості педагогів у запобігання булінгу
|
|
Модуль 4 |
||||
|
Оцінювання ефективності навчання |
Проведення анкетування учасників до і після навчання |
Березень 2026 |
Вихователь-методист, практичний психолог |
Визначення рівня обізнаності працівників щодо булінгу |
|
Аналіз рівня усвідомлення проблеми булінгу серед працівників |
Оцінювання змін у підходах персоналу до реагування |
Березень 2026 |
Методист |
Виявлення потреб у додатковому навчанні |
|
Практичні завдання для оцінки рівня знань |
Виконання тестових завдань, рольові ігри |
Квітень 2026 Квітень 2026 |
Практичний психолог |
Працівники вміють застосовувати знання на практиці |
|
Модуль 5 |
||||
|
Робота з постраждалими, кривдниками та свідками булінгу |
Надання психологічної підтримки постраждалим |
Квітень 2026 |
Підвищення рівня психологічного комфорту дітей |
|
|
Включення всіх учасників освітнього процесу в профілактичні заходи |
Проведення просвітницької роботи серед персоналу та дітей |
Травень 2026 |
Вихователь-методист, психолог |
Зменшення кількості випадків булінгу у ЗДО |
|
Аналіз впроваджених програм протидії булінгу |
Проведення анкетування та тестування персоналу |
Травень 2026 |
Адміністрація, вихователь-методист |
Покращення рівня безпеки освітнього середовища |
5. Заключні положення
5.1. Навчання є обов’язковим для всіх працівників ЗДО.
5.2. Програма може переглядатися та доповнюватися відповідно до змін у законодавстві та нових методичних рекомендацій.
5.3. Контроль за виконанням програми здійснює керівник ЗДО та методична служба.