Методичний вісник

Що таке якісна дошкільна освіта

«Сім’я – це найперше й найважливіше місце для кожної дитини, а батьки – перші вчителі, які відповідають за її здоров’я, розвиток і добробут. Участь батьків є вкрай важливою – починаючи від процесу створення освітньої програми до етапу її реалізації».

Дитячий садок – важливий етап у розвитку дитини, адже саме там вона починає вчитися жити в колективі, спілкуватися з різними дітьми й дорослими. Як вибрати якісний дитячий садок і якими є критерії якості дошкільної освіти?

ВЗАЄМОДІЯ ЯКОЮ МАЄ БУТИ ВЗАЄМОДІЯ МІЖ ПЕДАГОГАМИ ТА ДИТИНОЮ?

Взаємодія між дорослими й дітьми, як і взаємодія між дітьми, віді- грає важливу роль у різних сферах розвитку людини – фізичній, соціальній, емоційній, когнітивній, розвитку мовлення. Через взаємодію відбувається обмін знаннями, досвідом, почуттями й думками, розвивається почуття власного «Я» і відчуття належності до певної спільноти. вітає кожну дитину на ім’я, із радістю, любов’ю та повагою; поважає те, що діти знають і чим цікавляться, уважно слухає їх; заохочує до вільної взаємодії дітей між собою; говорить із дітьми про почуття, допомагає їм визначати та виражати власні почуття, а також поважати почуття інших дітей і дорослих.

ВАЖЛИВІСТЬ ГРИ

Достатній час – одна–півтори години на день. Дослідження свідчать, що для розгортання повноцінної гри потрібно не менш як 20 хвилин. Простір для гри – затишний куточок, де можна побудувати хатинку або печеру, які не треба буде розбирати перед тим, як іти на прогулянку. Ігрові матеріали мають бути багатофункціональними, щоб можна було їх перетворювати на різні об’єкти під час гри. Ігрова компетентність дорослого – важливо розуміти, коли не варто втручатися у гру дитини, а коли треба запропонувати нові ідеї чи матеріали для її розвитку

БЕЗПЕКА

Дорослі створюють атмосферу довіри, не встановлюють зайвих заборон, ненав’язливо пропонують дітям свою допомогу. Замість того, щоб забороняти й робити щось замість дітей, дорослі навчають і довіряють. Дорослі чітко оцінюють ризик і користь від дій дитини: дитина заб’є коліно / порадіє командній грі, зіпсує одяг / подолає свій страх.
Певна річ, що безпека дітей є пріоритетом як для батьків, так і для вихователів. З одного боку, дорослі прагнуть міні- мізувати фактори ризику, а з другого – мріють, щоб дитина була активною, самостійною, здатною приймати рішення в нестандартних ситуаціях.

СПІЛКУВАННЯ В ДИТЯЧОМУ САДКУ

Спілкування – це основне джерело для розвитку. Проте часто в дитячому садку спілкування замінюють простою комунікацією, коли взаємодія дорослих і дітей зводиться до обміну інформацією, інструкціями і вказівками. Справжнє спілкування можливе лише в діалозі з дитиною, коли дорослі з повагою та інтересом ставляться до дитячих ідей і замислів, допомагають вихованцям висловити свої емоції та зрозуміти емоції інших, поділитися переживаннями. Використовувати практики «Ранкових зустрічей / ранкового кола» (загальні зустрічі вранці та/або наприкінці дня). Створити спільні правила групи, зокрема правила спілкування (піднімати руку, не перебивати, дотримуватися черги, використовувати ввічливі слова тощо). Забезпечити особистий простір для кожної дитини (місце для зберігання особистих речей дитини, достатня відстань між дитячими ліжечками).

Виховуємо соціально компетентного громадянина у грі

Соціально-громадянська компетентність — це здатність дитини виявляти особистісні якості, соціальні почуття, любов до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на поліпшення спільного життя. Для того щоб сформувати таку компетентність, потрібний увесь спектр педагогічних впливів і засобів. Розгляньмо найдієвіший із них — ігри соціально-громадянського змісту. Вплив на розвиток дитини Чеський письменник Юліус Фучик влучно зазначив, що гра дітей — дзеркало суспільства. Діти відображають життя суспільства в сюжеті та правилах, у взаєминах одне з одним, в ігрових діях, діалогах і репліках. У такий спосіб вони потроху усвідомлюють систему складних взаємин між людьми в суспільстві. Саме в ігровій діяльності найповніше активізується суспільне життя дітей, адже провідна роль належить їм, а не дорослим. Під час гри вони навчаються: виражати згоду та незгоду, висловлювати свою думку; оцінювати погляди інших, приймати їхні пропозиції та поважати права;

контактувати, емоційно реагувати, активно діяти; вибачатися та пробачати; розробляти правила, дотримуватися їх, бути відповідальними. А також гра допомагає дітям опановувати нові соціальні ролі, ознайомлюватися з морально-етичними нормами поведінки та налагоджувати взаємодію з однолітками. Вимоги до змісту Існує думка, що будь-яка колективна гра сприяє розвитку соціальних навичок дитини. Певний сенс у цьому є. Адже під час таких ігор діти постійно змушені взаємодіяти та знаходити компроміси. Проте, щоб виховувати майбутнього громадянина, потрібні ігри відповідного змісту. Важливо пропонувати дітям ігри, спрямовані на розвиток усіх складових соціально-громадянської компетентності дошкільників: емоційно-ціннісного ставлення, знань і навичок.

Електронна бібліотека

Он-лайн бібліотека www.twirpx.com

http://nashakazka.org.ua/ — бібліотека казок

http://wellbooks.com.ua — книги для дітей та дорослих

http://childrenslibrary.org/ — міжнародна дитяча електронна бібліотека

http://www.fb2book.com

Скачуйте книги ВГ «Основа» в електронному вигляді на сайті www.e-kniga.in.ua

Учительський журнал on-line – відкриваємо таємницю друкованих публікацій для вихователів та музичних керівників ДНЗ www.teacherjournal.com.ua

Запрошуємо Вас на сайт Видавничої групи «Основа» – найбільш активний і багатий Інтернет-ресурс для освітян України! www.osnova.com.ua

Дистанційна Академія – вибір понад тисячі педагогів України!
www.d-academy.com.ua