Протидія булінгу в ЗДО

19 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Булінг та відповідальність за цькування | Хмельницька міська рада

Так, Закон України «Про освіту» доповнено пунктом, яким передбачено, що булінг (цькування) – це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у систематичному психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Яким буває булінг? Цькування може мати різні форми: Фізичний булінг (штовхання, підніжки, бійки, стусани, нанесення тілесних ушкоджень). Вербальне цькування (обзивання чи глузування). Булінг стосунків— явище соціального вигнання — коли дітей ігнорують, не допускають до ігор та вечірок, або вони стають жертвами чуток чи інших форм публічного приниження.

Кібербулінг (приниження за допомогою Інтернету, мобільних телефонів та інших електронних гаджетів). Кіберагресори створюють публікації, що принижують гідність жертв, відправляють їм повідомлення з погрозами, викладають фотографії і відео зі знущаннями. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

• систематичність (повторюваність) діяння;

• наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

• дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

СТОП БУЛІНГ — Бахмутський медичний фаховий коледж

Булінг у дитячому садку – ЗДО №10

Види булінгу в дитсадку

Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.

Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

Хто провокує булінг в дитсадку

Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

педагог або помічник вихователя:

  • зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі
  • ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки
  • глузує із зовнішнього вигляду дитини
  • образливо висловлюється про дитину чи її батьків
  • проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї:
  • б’ють та ображають дитину вдома
  • принижують дитину у присутності інших дітей
  • проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини
  • ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.

Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

вдома:

  • не хоче одягатися вранці
  • шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка
  • просить батьків забрати її із дитячого садка раніше
  • плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт
  • не контактує з однолітками у дворі
  • грає наодинці в парку

в дитячому садку:

  • не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо
  • усамітнюється при будь-якій нагоді
  • часто губить свої іграшки або речі
  • бруднить чи псує одяг
  • грає поламаними іграшками
  • відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі
  • не має друзів у групі.

Нормативні документи

Закон України від 18.12.2018 №2657‑VIII «Про внесення змін до деякихзаконодавчих актів України щодо протидії булінгу» — читайте за посиланням

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19

Булінг в дитячому садку — міф чи реальність | Заклад дошкільної освіти №46  «Лелека»

Алгоритм дій у разі виявлення ознак чи фактів, що можуть вказувати на вчинення домашнього насильства щодо дитини

Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчиняла домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

Особа Покрокові дії
Нормативно-правові акти:– Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

– Закон України «Про освіту»

– Постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»

– Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами»

– Лист Міністерства освіти і науки України від 30.10.2018 № 1/9-656 «Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей»

Керівник закладу освіти Забезпечує реалізацію в закладі освіти заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом:· проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи з протидії та запобігання насильству;

· здійснення з учасниками освітнього процесу інформаційно-просвітницьких заходів з питань запобігання та протидії насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей;

· організацію роботи практичного психолога, соціального педагога з постраждалими дітьми;

· визначення уповноваженого спеціаліста з числа працівників закладу для проведення невідкладних заходів реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи, інших осіб.

Уповноважена особа, що здійснює невідкладні заходи реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших осіб · Інформує керівника закладу про ситуацію насильства або загрозу його вчинення.· Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформує уповноважений підрозділ органу Національної поліції та службу у справах дітей (у випадку, коли постраждалою особою та/або кривдником є дитина).

· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Фіксує необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства.

· Повідомляє працівників психологічної служби закладу освіти.

· У разі виникнення підозри щодо домашнього насильства або реальної загрози його вчинення, зустрічається з дитиною, стосовно якої є інформація, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки, надає емоційну підтримку.

· Якщо в процесі розмови дитина підтверджує факт насильства щодо неї, з’ясовує терміни подій, які відбулися з дитиною, та можливості отримати їх опис.

Практичний психолог/ соціальний педагог · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Може провести первинне опитування дитини.

· Не залишає дитину наодинці.

· Забезпечує психологічний супровід та соціально-педагогічний патронаж в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства.

· Бере участь (у разі необхідності) в оцінці рівня безпеки, у проведенні оцінки потреб дитини та в роботі мультидисциплінарної команди виконавчого комітету міста/району/ОТГ з надання соціальних послуг дитині з родиною (за погодженням з керівником закладу).

Вихователь · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Може провести первинне опитування дитини.

· Не залишає дитину наодинці.

· Може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення.

· Забезпечує організацію роботи в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства.

Вузькі спеціалісти · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Не залишає дитину наодинці.

· може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення.

Медичний персонал закладу освіти · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі;· Надає невідкладну медичну допомогу (за необхідності).

· Може провести первинне опитування дитини.

· Не залишає дитину наодинці.

Обслуговуючий персонал закладу освіти · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Не залишає дитину наодинці.

Дитина постраждала · Звертається до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.· Або/та звертається для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безкоштовної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб).
Батьки постраждалої дитини · Забезпечують надання дитині екстреної медичної допомоги (у разі потреби).· Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.

· Або/та звертаються для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб тощо).

Інші особи, яким стало відомо про випадок домашнього насильства · Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти.· Забезпечують організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).

· Не залишають дитину наодинці.

· Передають інформацію суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, органам Національної поліції, службі у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування тощо).

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ директора закладу дошкільної

освіти №21 «Подоляночка»

01.09.2023 №39-ОД

А.Зубрицька

ПЛАН ЗАХОДІВ,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в ЗДО №21 «Подоляночка» у 2023/2024 навчальному році

№ з/п

Найменування заходів

Відповідальні за виконання

Строк виконання

1

2

3

4

Сприяння запобіганню та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти

1.

Провести Тиждень толерантності

Вихователі, практичний психолог

з 13.11.2023 по 17.11.2023

2.

Провести Всеукраїнську акцію «16 днів проти насилля» (за окремим планом)

Вихователі, практичний психолог

з 27.11.2023 по 11.12.2023

3.

Внести питання щодо профілактики булінгу (цькування) в дитячому колективі до батьківських зборів

Вихователь-методист, вихователі

Грудень

2023

4.

Провести індивідуальні та групові консультації з питань насильства та булінгу для учасників освітнього процесу «Як навчити дитину правильно виражати гнів?», «Згуртування дитячого колективу як профілактика булінгу».

Практичний психолог

Грудень

2023

5.

Провести Тиждень правової освіти (за окремим планом)

Вихователі

Грудень

2023

6.

Провести бесіди-зустрічі здобувачів освіти з працівниками поліції, юриспруденції

Вихователь-методист

Протягом 2023/2024 навчального року

7.

Підготувати пам’ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Вересень

2023

8.

Провести консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей

Практичний психолог

Протягом 2023/2024 навчального року

Забезпечення створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища

1.

Підготувати наказ «Про запобігання та протидію булінгу (цькування) у закладі освіти

Директор

Вересень

2023

2.

Оновити розділ про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на Інтернет-сайті закладу освіти

вихователь-методист

Вересень

2023

3.

Провести наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічний персонал; обслуговуючий персонал

Директор

уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Вересень 2023

Березень 2024

4.

Обговорити та прийняти правила поведінки в групах, оформити правила у вигляді наочних стендів, презентацій.

Вихователі

Вересень

2023

5.

Поповнювати новою інформацією тематичний стенд щодо протидії булінгу (цькування)

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Протягом 2023/2024 навчального року

6.

Перевіряти приміщення, територію закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу.

Директор, завідувач господарства

Протягом 2023/2024 навчального року

7.

Перевірити інформаційну доступність правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

Директор ,

уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Листопад 2023

8.

Провести тематичну перевірку «Стан роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища»

Директор ,

вихователь-методист,

члени комісії

13.11.2023 по 17.11.2023

9.

Провести моніторинг ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладі освіти

Вихователь-методист

Грудень 2023

Травень 2024

10.

Вивчити стан безпеки освітнього середовища в закладі освіти

Вихователь-методист

Квітень 2024

11.

Провести анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

Практичний психолог

Грудень

2023

12.

Провести діагностику міжособистісних відносин дошкільників у закладі освіти

Практичний психолог

Лютий

2024

13.

Проаналізувати інформацію за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування)

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

За потреби

14.

Підготувати звіт про виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Травень – червень

Професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних працівників

1.

Підготувати методичні рекомендації для педагогів: з формування та згуртування дитячого колективу; з профілактики дитячих конфліктів

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування),

практичний психолог

Жовтень

2023

2.

Провести навчальний семінар для педагогів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходи реагування

Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)

Лютий

2024

3.

Провести тренінг для педагогів щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з ознаками агресивності

Практичний психолог

Березень

2024

4.

Проводити консультування педагогічного колективу із проблемних ситуацій (за потребою)

Практичний психолог

Протягом 2023/2024 навчального року

Профілактика буллінгу в ЗДО — Заклад дошкільної освіти № 33 Вінницької  міської ради

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування